Monday, January 12, 2009

Hari2 untuk Palestin

Beberapa minggu ni, aku menyibukkan diri dengan buku tulisan Maszlee Malik bertajuk 'HAMAS' dari underground kepada parti pemerintah (mgkin ulang baca kali yang ke-3). Sesekali menyelak tafsir Qur'an untuk membuat rujukan dan hisab. Oh! ada yg sukar untuk dimengerti, aku paksa untuk mengulang petikan membandingkan dengan artikel2 yg pernah dibaca sebelum ini.

Dan pagi tadi, seorang lagi penulis telah menulis buku 'Palestin, kesucian yang dipertahan' Hj Hanif bin Hj Ismail, di[erkenal melalui Malaysia Hari Ini (MHI TV3)

Dalam perjalanan ke tempat kerja, aku hiburkan wadah pendengaran dengan radio islam IKIM.fm. Amat tertarik dgn isu yg dibawa. Antara tiga cara, yang manakah ada telah lakukan utk membantu Palestin?
i. Demonstrasi
ii. Boikot produk Yahudi
iii. Menderma

Jawapan ku:
Sudah lebih lima tahun aku tidak berbelanja MC D
baru dua tahun tidak berbelanja di KFC (nak cari alasan klu org nak belanja)
baru dua tahun tidak membeli Coca cola (Klu nak, minum la cola radix)
Dan kini mengurangkan senarai penggunaan produk yahudi bagi barangan yang masih ada pilihan sedikit demi sedikit.

Doakan ku agar dpt menyumbang secara berterusan.....

Anda bagaimana? bantulah saudara kita walau selemah2 iman....

4 comments:

  1. sebenarnya perjuangan kita bukan kerdil, tapi kita sebagai org islam, kita tidak bersatu dibawah kalimah yang satu. satu lagi, agama kita tidak ajar kita melakukan kerosakan dimuka bumi. kecuali terpaksa.

    ReplyDelete
  2. sayang kan..kalau penduduk palesti sendiri rata rata nya mengamalkan islam yang tulen dan sejati sudah pasti gentar dan kecut perut lah seluruh tentera israel ketika melakukan pencerobohan di semenanjung Gaza..apa yang saya lihat dengan sewenang wenang nya mereka di takluk dan di tindas kerana mungkin seperti kata senin,kita semua tidak bersatu di bawah kalimah yang satu..

    (Allah selamatkan lah Bumi Palestin..)

    Sebagai contoh di dalam malaysia kita sendiri mengapa Pejuang Politik Cina atau india semuanya tidak meyukai Pas?mudah sebab kalau kita lihat Pas di Kelantan begitu Mengamalkan dasar dasar Islam yang betul dan lurus di bawah bimbingan TGNA...

    sekadar pandangan dari saya yang Cetek..

    wallahualam.

    ReplyDelete
  3. niceblog i loved this one.....By the way i am Isha from india.I found your name in one of my friend's Blog.i have already added you in my blog roll if you dont mind please add me in your blogs friends list..LET US SHARE OUR EXPERIENCES.Bye takecare friend.And see you in next post...

    ReplyDelete