Thursday, August 20, 2009

Ada Pemanggil

Berbual dengan orang yg banyak pengalaman hidup dalam membesarkan anak-anak membuat hati saya sedikit terubat.

Mak Cik Marfoah (60-an) seorang wanita yang kuat dugaan yg diuji Allah dengan pelbagai cerita mengerikan.. Saya pula tak jemu-jemu mendengar kisah peribadinya walau telah diulang beberapa kali tentang kisah dipatuk ular, disengat lipan, digigit kala jengking. Mak Cik Marfoah bercerita dengan penuh emosi dan ekspressi. Jauh di sudut hati saya selalu berbisik, mak cik ni memang seorang kuat.

Sedikit sebanyak kisah Mak Cik Marfoah ada persamaan dengan saya yg selalu saja ternampak2 binatang berbisa. Hinggakan ada antara adik-beradik saya yang melabelkan saya 'ada pemanggil'.

Bermula dari peristiwa digigit lipan pada malam hari raya lebih 10 tahun lalu, saya selalu saja terserempak dengan makhluk Allah ini. Selalu saja tertanya-tanya kenapa mesti aku yang nampak sedangkan orang lain tidak. Pernah satu hari saya terserempak lipan bara dan asyik mengejar/mengekor saya. Saya mengelak2 kesana kemari sambil menyembur dgn penyembur serangga. Bila dia hampir lemas barulah ayah saya sampai lalu ditetak2 dan dipotong entah ekor atau kepalanya dan dibakar.

Selain itu, selalu saja terserempak ular hitam dijalanan. Pernah juga satu hari saya terserempak ular besar sepanjang lebih kurang 5 meter melintas lalu masuk ke dalam parit rumah jiran. Yang peliknya apabila dijengah2 dalam berkenaan tak nampak pulak. wa allahu a'lam....

kata orang tua-tua bila kita asyik ternampak2 binatang berbisa ni maknanya ada hajat yg mesti ditunaikan. Entah dimana logiknya, tapi bila orang tua bercakap selalunya betul.

Yang penting dimana kita berada jangan lupa berdoa mohon keselamatan dan kesejahteraan.

3 comments:

  1. terserempak tak apa, jgn pijak plak ular tu hehehe.

    ReplyDelete
  2. salam,ape maksud ade hajat yg mesti ditunaikan? hajat kita or hajat org laen? sori byk tny, salam ramadhan...=)

    ReplyDelete
  3. Khairi,
    he.. br ternampak aje dah menggigil apa lagi klu terpijak, maunya demam terkezut.

    Hafiz Hamid,
    Menurut kata org tua, kita mungkin ada hajat contohnya nak mendapatkan buku Upin&Ipin tapi smpi sekrg tak dpt beli, lbh kurang macam tu la kot.wallahu a'lam

    ReplyDelete