Sunday, August 23, 2009

Selamat Berpuasa


Hari ini 3 Ramadhan....
Dah hari ketiga, selamat berpuasa buat semua pembaca fasiview.

Mgkin kerana bukan amalan harian, mm...puasa di hari pertama terasa macam zaman kanak-kanak. hee...

Hari pertama tadarus, membaca Qur an selayaknya macam biasa dibaca. Bukanlah kata nak berlawan atau bertanding dlm bertadarus, tapi bila emak dan kak Uda dah mendahului jauh ke depan, saya jadi tercabar. Mula menukar melodi supaya dapat mengejar target pembacaan. Saya teringat ada satu koleksi Quran yang dah lama tidak disentuh. Qur an ini istimewa kerana berkulit keemasan yang dibeli semasa belajar di KUSZA dulu. Qur an inilah yg telah menemani saya sepanjang umur 20-an. Hinggalah saya bertukar kepada Qur an sumbangan 'Nur', saya terus berdampingan dengan Qur an berkulit hijau ini pula. Dan beberapa hari kelmarin puas saya mencari di segenap sudut rumah dimana letaknya Qur an mini berkulit keemasan itu. Terasa rindu yg amat. Akhirnya berjaya juga ditemui, dirasakan seolah2 puas dan buat saya gembira.

Dan malam tadi, saya tidak ke surau kampung, hanya terawih bersendirian dan menyambung bacaan tadarus kemudiannya. Membaca diwatu awal pagi tidak sepeti di siang hari. Mgkin kerana malam itu lbh sunyi dan tenang.

Marilah kita sama-sama bertadarus utk memunafaatkan bulan yg satu ini dan mudah melembutkan hati utk diteruskan ke bulan-bulan seterusnya.

1 comment: