Wednesday, May 20, 2009

Cina terbangsa



Selama dua hari saya membaca buku karangan Ann Wan Seng bertajuk RAHSIA BISNES ORANG CINA terbitan PTS Professional. Nak masuk tajuk ke 28; Matlamat Bisnes Orang Cina muka surat 123 (cantik nombor ni..ada ong ni he..). Ann Wan Seng adalah seorang saudara baru yang lama bergiat dalam bidang penulisan, saya pernah melihat slot saudara baru yang menyiarkan tentang biografi beliau di Tv 1 tahun lepas. Sungguh teruja apabila melihat di dalam biliknya penuh dengan buku. Dibelakang buku ini turut diceritakan sedikit latar belakang beliau.

“Ann wan seng lahir dalam keluarga Cina yang berniaga dan turut memilikki perniagaan sendiri. Beliau kini adalah Setiausaha Agung Kehormat, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) dan juga kolumnis Dewan Ekonomi. Beliau juga banyak menulis artikel berkaitan bisnes dan ekonomi untuk terbitan majalah dan akhbar tempatan.”


Banyak perkara menarik didalam buku ini. Saya sekadar menyebut beberapa isi penting.

1) Dimana ada air di situ ada orang cina
Pepatah ini menunjukkan betapa orang cina boleh hidup dimana jua pelusuk dunia, termasuklah dikawasan paling sukar, padang pasir, asalkan disitu ada air dan sumber alam. Sebab itu ada hadis (saya tak pasti dari sumber yang mana) Belajarlah kami hingga ke Negeri Cina. Secara psikologinya belajarlah dari pengalaman orang Cina.



2) Orang cina tidak kisah jika mereka jatuh dalam perniagaannya kerana itu adalah pelajaran untuk mereka membina perniagaan yang baru, itu lebih baik dari makan gaji. Sebab itu jika di luar bandar (macam tempat saya di Labis ni yang penuh dengan orang cina) boleh buat pelbagai jenis perniagaan di pelbagai tempat dengan bisnes berskala kecil. Mereka tidak kisah dengan pangkat, standard.

3) Saya tertarik dengan tajuk ‘pemikiran bisnes orang cina’; bagi orang cina, peniaga tidak semestinya cerdik memilikki otak geliga. Apa yang lebih penting adalah keberanian menghadapai cabaran yang datang. Mereka mencari, merebut peluang. Jika peluang itu tidak ada merekalah yang mencipta peluang. Sesukar, secerewet manapun berniaga, mereka akan menjadikannya semudah mungkin.

4) Jaringan memainkan peranan sebagai tulang belakang, ada yang formal dan tidak formal. Mereka saling bahu membahu. Sejak berkurun lama hingga kini ada kod etika yang mesti dipatuhi untuk membolehkan mereka bertahan dalam dunia perniagaan.

Cukup saya berikan empat point ini, untuk kita bermuhasabah.

Berkerja dengan majikan saya, membuka ruang antara saya berkomunikasi dengan cina hingga menjalin kepercayaan. Chie Weng Onn, dia ini tokey sewa premis majikan saya. Peringkat awal berurusan dengan beliau, rasa susah utk sesuaian diri, ye lah dulu saya orang yang tidak ramai kawan. Saya menggelarkan dia ‘uncle’ yang banyak bercakap. Saya pernah rasa nak lari saja apabila dia mula bercakap kerana saya berfikiran labih baik aku buat kerja dari duduk mendengar cakap-cakapnya. Selepas beberapa tempoh saya asyik berurusniaga dengan orang-orang cina lama-kelamaan kami jadi serasi, Hingga satu ketika, majikan hendak berpindah dan saya menguruskan hal premis. Saya jadi terharu apabila uncle menawarkan tempat utk saya meneruskan perniagaan di premis tersebut. Apa yang menggembirakan saya bukan kerana tawaran itu tetapi kepercayaan yang diberikan. Uncle memberi cadangan perniagaan dan sedikit strategi. Saya cuba selidik, adakah dia minat pada perkara yang dicadangkan itu? Tidak, dia menunjukkan isyarat gesekkan jari menandakan DUIT.

Abah saya tidak berniaga tetapi, ayam-ayam kampungnya sentiasa di cari orang cina. Kebiasaannya adalah mereka yang pernah berurusan dengan abah dalam hal lain sebelumnya. Kenapa mereka sanggup masuk kampung, walaupun pekan banyak ayam? Kerana mereka percaya pemeliharaan ayam abah adalah dari sumber asli yang memberi kesihatan baik untuk mereka.

Dalam perbelanjaan harian, kami juga senang membeli di kedai Cina warisan. Kedai Cina warisan ialah kedai yang dahulunya diuruskan tuan punya kedai hinggalah sekarang diuruskan oleh anak cucunya. Biasanya kedai tradisional ini memahami kehendak orang tempatan. Layanan yang baik. Baru sekarang wujud kedai-kedai runcit melayu, dan boleh membuat pilihan. Apapun perniagaan warisan Cina disini, masih lagi relevan dengan budaya kami, janji ia tidak menjual arak dan bercampur dengan perkara buruk yang terzahir depan mata.

Akhir kata….cuba kita fikirkan…… bangsa apakah yang boleh hidup berniaga di semua Negara dalam dunia?
Apa yang ada dalam buku ini adalah rahsia yang sudah diberitahukan dahulu di dalam Al-Qur an, bangsa Cina kafir tidak tahu apa yang ada di dalam Al-Qur an, tetapi mereka mereka lakukan sesuatu yang rasional untuk memperjuangkan hidup supaya dapat terus hidup bukan sekadar hidup, bukan untuk dirinya sahaja tetapi untuk kehidupan generasi-generasinya yang akan datang.

Allah tidak mengangkat hanya bangsa Cina sebagai bangsa yang tinggi tetapi mereka berjaya menjadikan itu kepada bangsa mereka…

1 comment:

  1. Salam,

    Very good article. You have done a great work by sharing useful info with all of us.
    TQ

    ReplyDelete