Sunday, May 31, 2009

Inspirasi dari Adik Nik Nur Madihah

Salam pagi Isnin....

semalam keberangkatan mak abah dan adik ke tanah suci Mekah atas tuntutan menunaikan Umrah, selama langsungnya cuti sekolah musim ini.





Sepeninggalan mereka, saya mengambil pengalaman berseorangan dengan driving. sambil menyelam minum air. Mengambil peluang masa yang tersisa, sebelum mengorak langkah laju dalam cabaran kerja di tempat baru. Saya ke rumah kakak di Melaka dengan perjalanan hampir 3 jam dari Labis selepas dicampur tolak dengan berhenti solat Asar di Masjid Tangkak dan menge'teh' di perjalanan ke Air Molek. Tak pasti apa nama warung tepi jalan tu, tapi dikhabarkan cukup popular dengan capatinya..Bila pekena.. mm.. boleh tahan la. Kereta besar2 yang tersadai di tepi jalan cukup membuktikan kepopularannya di dunia luar...



Pagi tadi, anak sedara menunjukkan satu buku biografi seseorang. Wow! menarik.





Catatan Hati Nik Nur Madihah, tulisan adik Nik NurMadihah dan Ummu hani Abu Hassan. Terbitan HR Publisher, setebal 126 mukasurat. Buku ini memaparkan sekitar kelangsungan hidup adik Nur Madihah bersera keluarganya di Kelantan. Bagaimana dia menguruskan sesi pembelajarannya untuk menjana kejayaan dan yang menariknya ada lampiran amalan doa dan tips2 kecemerlangan yang mengitari kitaran hidupnya.





Adik Nik Nur Madihah berpegang kepada motto 'Hablum minallah hablum minannas'.





Apa yang menjadi buah ajaib bagai anugerah durian runtuh yang tak terjangka dan buat saya teruja ialah bila masa sepanjang pengkisahan sepanjang umur sessi persekolahan adalah beberapa impian yang sama seperti rakannya yang lain, namun atas kekuasaan Allah selepas menerima kejayaan dalam keputusan SPM, sungguh di luar dugaan yang tak pernah diminta. Semua yang ada di keliling bagai mahu menyerah padanya. Hingga ke saat itu si ayah masih bimbang adalah ini anugerah atau ujian. Benar ia anugerah atas kejayaan atau ujian jika mereka mendapat ini semua akan menyebabkan mereka akan merasa sombong.





Buku ini turut memberi inspirasi buat saya, amat memerlukan kasih sayang-Nya dan mungkin juga anda yang mencari motivasi semangat....

1 comment: