Tuesday, July 28, 2009

Ideologi aurat

Lewat ini saya semakin rimas dengan paparan akhbar yang seakan mudah menceritakan perkara sulit dan peribadi. Apakah saya yang semakin kolot atau dunia yang memang membuktikan benarnya kata-kata Allah tentang kisah di akhir zaman.

Berita seribu satu macam rencah dalam politik, jenayah, remaja. Amat menjelekkan adalah berita hiburan sudah membatasi had. Semakin banyak saya membaca kisah-kisah pengakuan berani. Wah!berani mati diaorang ni. Saya tak pasti sejauh mana orang zaman sekarang menafsirkan maksud 'beriman' jika terang-terangan paparan imejnya menunjukkan aksi yang menggiurkan. Apakah hebatnya seseorang artis itu membuka rahsia seks meskipun ia bersama pasangan yang sah.

Apabila diminta memberi ulasan tentang gambar bercium ke, berpeluk ke atau apa-apa video... wah! bijak benar memberi jawapan yang bila difikirkan balik, betullah mereka ni jahil, kesian......

Kini, hampir mustahil jika kita memegang akhbar bersih dari gambar-gambar 'lagha'. Ada saja dada terdedah, betis seksi. Lebih-lebih lagi apabila berlangsungnya pertandingan2 yang dikatakan berprestij. Hinggakan ada yang sanggup menutup hanya 30% tubuh. Tak tau le apa bahagian tubuh yg dianggap paling penting untuk ditutupi.

Apakah sebab mereka tidak tahu? kesian.......
Jangan sampai tak sempat bertaubat.
Tahniah bagi mereka yang ingin 'kembali'. Buatlah sikit-sikit tapi berterusan dan perbaikki dari sehari ke sehari dari tidak memulakan langsung.

Dari pengalaman saya sendiri satu masa sentiasa saja diuji dengan cabaran2 yg menggugat iman. Alhamdulillah Allah masih membantu saya untuk mengatasi mereka dengan alasan yg dirasakan paling mudah diterima. Anggap saja mereka masih mentah untuk mendalami ilmu aurat dan tanggungjawab kita untuk memberitahu secara berhikmah.

Saya nak tahu juga, ideologi manakah yang diguna pakai dlm kehidupan mereka hingga tersasar begitu? Kenapa saya tanya begini kerana mereka mengaku islam kenapa budaya kita tak sama? Apakah engkau mazhab yang lain selain dari yang empat itu?

No comments:

Post a Comment