Sunday, July 26, 2009

Usrah

Satu masa saya kehilangan masa ini hingga merindu utk ditemukan semula kenangan itu, walaupun dengan keadaan yang berbeza. Sekian lamanya berdoa terasa Allah mengabulkan doa membuat saya sedikit terubat akan kerinduan itu.

Mungkin keadaan, perubahan masa denga gejala yang semakin mengganas di akhir zaman ini buat sebahagian dari kita akan sedikit rimas dan gelisah. Masyarakat dibanjiri penyakit yang semakin sukar diubati. Saya bukan maksudkan penyakit fizikal H1N1 yg ketara penularannya tetapi penyakit sosial. Akhirnya natijah saya bersama kawan (dulu adalah boss) dalam usaha kami untuk mencari jalan kehidupan yang perlu diperbaikki memberi sesuatu yg amat bermakna.

Syukurlah kami ditemukan dengan Program Usrah yang dibuat setiap dua minggu sekali di rumah Cikgu Zuliana di Tongkang Pechah, Batu Pahat bersama 2 orang lagi rakan usrah. Kali pertama saya melangkah masuk ke rumah Cikgu Zu saya rasa terpesona dengan hiasan rumahnya yang melambangkan rumah Islam, Baiti Jannati.

Sudah lama telinga ni tak diperdengarkan istilah 'Arab' dalam perbualan harian, saya cuba untuk mengaplikasikannya walaupun tidak pernah mendapat pendidikan Sek Arab kecuali masa sekolah Agama Kerajaan (teringat asyik kena hafal istilah untuk dibacakan didepan kelas; jumjumatun-tengkorak).
(PPSMI pun akan berakhir....).

Dalam proses 'kembali ke rumah' jg, saya banyak mengikut emak menghadiri mesyuarat kg, perkumpulan2 kecil, membuka mata untuk mencari kaedah terbaik utk membawa masyarakat utk kembali kepada seruan. Saya bukan bermaksud masyarakat itu sudah 'rosak' tetapi beristiqamah untuk saling mengingat. Sesekali emak seolah2 penat untuk 'mengajak', ada saja penolakkan yang diterimanya. Mungkin inilah ketentuan saya, yg perlu berada di bawah ketiak mak berbanding adik-beradik lain.

Emm.... bagus jg kalau dpt mengambil gambar program2 yg saya ikuti untuk dimuatkan dalam blog ini. Nantilah diusahakan...

~Salam perjuangan untuk agama..

1 comment:

  1. Selamat berusrah.. tapi bila pula u nak ada usrah sendiri.. he he

    ReplyDelete