Sunday, November 15, 2009

Apabila hadis diambil sedikit sebagai penambah perisa


Menukar-nukar channel untuk ditonton mengikut pilihan yg sesuai terhenti di channel Astro..hmm tak ingat yg mana. Beri tumpuan sekejap pada testimoni penonton untuk sebuah filem yg bakal ditayangkan. Saya bukan penjejak wayang tetapi tertarik mendengar maklumbalas seorang penonton wanita tentang kehebatan filem judul ‘JALANG’ tu. Mendengarkan tajuk saja dah menakutkan… mgkn sekadar tajuk, saya tidak bersangka buruk. Tetapi bila menyaksikan sepintas lalu potongan babak dalam filem tu…. mampu buat saya naik pitam….

Malamnya membelek akhbar, pastinya padat cerita panas, politik, hiburan, jenayah dan pelbagai lg. Wow! betullah panas. (bacalah akhbar Berita Minggu dan Mingguan Malaysia 15 November 2009). Mgkin produksi filem ini sedang memperhebat untuk mempromosikan hasil kerja mereka. Bidang pekerjaan begini memang memerlukan promosi, ye lah! kalau tidak mana orang nak tau…

Apa yang menjadi hati saya kacau ialah kandungan artikel yang membuktikan bahawa manusia sekarang telah menggunakan konsep ‘matlamat menghalalkan cara’. Ibaratkan sabda2 nabi ini diambil sedikit sebagai penambah perisa bagi menghalalkan produk untuk penonton muslim di Malaysia. Memang diakui di zaman Rasulullah ada banyak perihal mengenai wanita dan penzina yang dikisahkan bertujuan untuk menghuraikan soal hukum dan penyelesaiannya. Saya sokonglah maksud hadis itu berkenaan pelacur yang meninggal dunia dan bertaubat. Kemudian, Rasulullah menyelesaikan masalah hukumnya. Waktu itu adalah zaman awal Islam dimana lebih enam ratus tahun manusia zaman itu ditinggalkan oleh dakwah Nabi Isa (yang asal).

Sessi fotografi bersama pelakon filem itu dilihat agak mengaibkan. Sedangkan urat perempuan sesama perempuan islam pun antara pusat hingga lutut, inikan pula satu Malasia… mm.. apalah nasib hadis nabi dipergunakan utk satu-satu perkara utk menarik perhatian tetapi boleh pulak hadis untuk aurat tak digunapakai. … kenapa aurat? Sebab setakat ini, itu yg saya nampak.

Meneruskan bacaan akhbar, menyelak di helaian lain; artis dengan penafian baju kemban. Ini pun mampu buat saya migraine. Mana tak migraine, dinafikan berkemban tetapi baju yang ditunjukkan ketika diperkatakan orang tu pun tak cukup sifat. Cuba diperhatikan betul2, apa mgkin mata saya yg kelabu ke…tapi betullah pakaian tak bertutup sebahagian bahu dan tangan (boleh gunakan istilah berbaju tetapi telanjang). Apa benda lah ni….

Selak-dan selak akbar lagi, saya sedikit terkilan berita yang sepatutnya diletak dimuka depan, ‘Hafiz muda naik haji’, menjadi seolah2 berita picisan. hmm… tak sampai separuh muka surat pun…Sepatutnya berita ini antara yang menjadi tajuk utama, bagi hangat sikit, buat contoh pada anak-anak muda, jadi motivasi…

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm….. dengan harapan agar mereka segera mendapat hidayah. Peringatan dan amaran juga untuk diri saya.

* Ada terlintas juga di benak saya, inikah bentuk dakwah yang diperlukan oleh negara kita?

1 comment:

  1. nie dinamakan budaya hedonisme.. budaya yang diambil dari barat.. budaya yang lebih mementingkan duniawi daru ukhrawi..

    ReplyDelete