Wednesday, August 6, 2008

Kitakah yang KUAT!!!

Post kali ni saya menulis suatu yang ada kaitan dengan sejarah sempena bulan kemerdekaan ni.. menulis tentang kepahlawanan, keperwiraan, keperkasaan, kekuatan. Wa... apala orang perempaun nak cerita pasal kuat ek??

Di zaman silam, orang kuat menjadi harapan pelindung, pemimpin. Kuat dari sudut fizikal, rohani. Lihat antara tokoh negara kita 'Mat Kilau'. Saya pernah membaca 'Kitab Mat Kilau' yang diterbitkan oleh Utusan Melayu cetakan pertama Ogos 1970 (koleksi abah). Buku ini membongkarkan amalan-amalan zahirbatin oleh Mat Kilau semasa hayatnya. Antara tokoh lain (dalam perjuangan islam) yang saya turuti kisahnya ialah Sultan Salahudin Al-Ayyubi, memetik dari buku bertajuk 'Salahudin Penakluk Jerusalem' tulisan Abdul Latip Talib terbitan PTS 2007 (ini koleksi saya baru beli on-line dari e-kedai.net). Panglima Salahudin pula kaya dengan kegagahan dalam menyusun strategi berperang yang dikagumi sepanjang proses menawan bumi Jerusalem.

Apa yang sama pada mereka ini? Ya... kekuatan rohani yang dikukuhkan melalui amalan yang antaranya ialah berjaga malam untuk beribadah. Bila kita beribadah di waktu malam sebenarnya kita sedang mengumpul kekuatan berbanding tidur. Jasad, hati dan jiwa kita bergabung menjadi satu untuk mendapatkan titik pertemuan dengan yang Yang Maha Esa yang memilikki segala-galanya. Diwaktu siang, kekuatan itu akan diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan, perbuatan untuk melawan dan menawan musuh. Mereka tidak menggunakan taktik kotor untuk menyerang musuh, melindungi diri dan pasukannya. Mereka tidak berselindung dibalik tipu daya hina..Para pejuang memilikki sifat berani bersemuka di medan pertempuran dimana pedang menjadi alat uji kekuatan secara berdepan. Sebab itu wujudnya senjata seperti senapang, pistol yang menjauhkan jarak pertemuan antara dua pihak yang bertempur yang dicipta oleh sang pengecut.

Hati dan jiwa orang zaman dulu amat kental dalam perjuangan baik bagi dirinya atau dalam pasukannya. Pahlawan Mat Kilau mempunyai pantang larang tersendiri untuk menjana kekuatan fizikal menggunakan ayat-ayat Al-Qur'an. Begitu juga Panglima Salahudin Al-Ayyubi yang mendapat asuhan ilmu agama dari ayahnya Najmudin Ayyubi serta ilmu ketenteraan dari bapa saudaranya Asadudin Syirkuwwah.

Kita lihat pemuda hari ini, berapa nisbah perbandingan kekuatan rohaninya? Berapa ramai yang memilikki kekuatan spiritual untuk diterjemahkan dalam tindakan mereka? menusia hari ini bertindak berlandaskan nafsu......(duit,duit,duit), sebab itu sudah kurang diperdengarkan lagi nama-nama pejuang masyhur di atas perjuangannya. Dunia hampir menemui titik penamat, kerosakan demi kerosakan semakin ketara, kita tetap memerlukan pejuang untuk menaikkan mertabat bangsa kerana kehancuran itu mula diperlihatkan. Mungkin pejuang hari ini bukan seperti pejuang silam yang menjuruskan bertunjangkan kekuatan fizikal tetapi kekuatan spiritual, kekuatan suara untuk mebebaskan dunia dari kancah kemusnahan yang dirancang...
Kitakah itu.....?

2 comments:

  1. Very interesting thought...To be "Kuat", we need to start from our own within...self awareness. Through a good reading habit, like yours, can really make us stronger again.

    ReplyDelete
  2. Miepekan,
    Thank you very much for ur supporting.. appreciate from me

    ReplyDelete