Friday, October 10, 2008

Ayat-ayat cinta

Sejak saya terperasan keluar iklan pertama di di tv lagi dah set ‘aku nak tengok cerita ni, mesti tengok movie AYAT-AYAT CINTA!’ ……..dan malam tadi saya tertidur untuk separuh pertama cerita… ha…. Cuma sempat tengok separuh kedua hingga ‘ending’nya. Saya memang suka menonoton movie yang sebegini. Memilikki jalan cerita yang mendalami maksud/erti keagamaan dalam satu-satu isu atau peristiwa. Pada pendapat saya, bila kita menonton cerita sebegini akan mengingatkan kita sedikit sebanyak sorotan dari zaman anbiya’ (sebab aku suka baca kitab/buku kisah kehidupan para anbiya’, ada org nak bagi hadiah tak?), mengingatkan niat lillahi taala. Ini baru namanya cerita tak ingat dunia semata..ingat juga akan alam lain yang bakal kita diami nanti selepas melalui alam pertama/alam rahim (ada juga yang mengatakan alam pertama ialah alam roh).


Kecantikan, ketulusan hati Aisha dilihat pada saat genting ketika Maria sedang sakit. Berkorban jiwa memberi keizinan kepada suaminya untuk berpoligami sedangkan tanggungjawab itu awalnya diakui sendiri oleh Fahri tidak mampu dipikul. Lihatlah, walaupun Aisya sendiri yang memberi dorongan namun hati wanita tetap tidak tertahan… (saat ijab dan kabul berlangsung). Habis tu kenapa Aisya memberi dorongan poligami?
Sekadar tiga sebab :
1)Untuk berdakwah demi menyelamatkan satu nyawa supaya boleh bernafas semula lalu mengembalikan seorang lagi hamba Allah kepada islam,
2)kerana tingginya sifat zuhud sebagai seorang wanita dan isteri kerana suaminya itu bukan untuk dimilikki, tetapi dipinjamkan. (untuk lelaki pun sama tau..)
3) (yang ni saya agak je la.. sebab x tengok dr awal, tapi secara logik). Kerana Aisya memahami siapa suaminya sebab Fahri menggunakan simbol kejujuran sepanjang tempoh perkahwinan mereka.

Saya tertarik dengan kata-kata kawan Fahri ketika diminta mengutarakan pandangan bagaimana nak menyatukan Aisha dan Maria ketika Aisya membawa diri. Lebih kurang gini la ayatnya; “Sedangkan aku satu pun belum, kamu udah dua, Kita tak bisa menyatukan mereka, tetapi kamu harus berlaku adil” Ha…. tengok!

Saya nak bawa pembaca sejenak ke zaman Nabi Ibrahim a.s. Anda ingat tak kisah Siti Sarah yang menyerahkan Siti Hajar untuk dikahwini Nabi Ibrahim. Apa jadi kemudiannya? Hati wanita tidak akan tertahan melihat suaminya bersama wanita lain walaupun itu yang direlakan dengan sebaik2 cara. (itu zaman nabi la..). Siti Hajar dibawa keluar kan! Ditinggalkan di gurun tandus bersama Ismail a.s dibawah jagaan Allah. Kmdn barulah Allah menghadiahkan Nabi Ishak kepada Siti Sarah.

Eeeeeii…..pandainya dia cerita pasal isu ni, ekau kan belum kahwin laie?

Haak! Benar…. saya belum lagi, cuma ia lambat…
Saat umur begini memang senang diasak dengan soalan-soalan cepu emas begini, lagi ramai jumpa orang lagi banyak lah soalannya…. Nak bagi jawapan sebenarnya tak susah cuma yang bimbangnya kalau disalahtafsir bagi orang yang kurang menghayati maksud syukur.

Kepada sahabat muslimat dikasihi,
Janganlah bersedih kerana belum dikurniakan seorang yg paling dekat dihati, Allah kan lebih tahu! Selalu juga saya dengar keluhan perkataan-perkataan yang hanya menjatuhkan martabat diri mereka. Eeeeeei, jangan begitu. Tau tak kisah kiasan pokok epal. Ada epal yang mudah jatuh, dipijak2, lalu rosak dan membusuk. Ada epal yang rendah buahnya mudah dipetik, ada pula epal yang tinggi kedudukannya hingga sukar dicapai., hanya orang yang bertuah saja yang mampu memilikkinya.

Kepada sahabat muslimat dikasihi,
Bersyukurlah kita masih diselamatkan….. selamat dari apa? Mungkin keganasan ke, kezaliman, kekecewaan. Kejahilan. Sedangkan orang yang dah berkahwin pun kalau kita tengok2 keliling kita ada yang masih kecewa…… kawin-cerai kawin-cerai, dah kahwin bertahun2 belum dapat anak, ada juga yang dah ada anak tapi terasa hati bila tengok anak2 org lain dah besar2, ada pulak dapat anak waris jari hantu/setan bunuh keluarga sendiri.

So carilah ubat dengan munajat pada Allah, kalau kita mudah bersyukur dan sabar, semuanya tak jadi tekanan yang membunuh kehidupan.


Aku anak Sakiron,
Asalnya Syaakiruuna – anak orang yang bersyukur

No comments:

Post a Comment