Thursday, October 9, 2008

Cari la aura kita!

Penulisan hari ini adalah ulasan dari peristiwa semalam..
Sambil menunggu waktu berbuka puasa, saya menghadap tv menonton siaran ulangan ‘Bersama Dato’’ (DMFK) di channel astro. Tajuk yang Dato’ bawa dlm slot ni memang best buat aku tersenyum.

Muqaddimahnya ‘bagaimana nak membentuk aura sehebat Mawi, sehebat Siti, sehebat Mufti’ ha… kan best tu…. Ye la tiga-tiga nama yg disebut tu saya suka termasuklah Dato’ sekali (hak!).

Ingin diulas tambah sedikit sekadar berkongsi pendapat dgn para pembaca.

Betul ke setiap manusia ada aura? Kalau ada kenapa kita (kita org biasa) tak disebut2 macam nama Mawi?!! (semua trainee aku tau aku minat Mawi…maklum le kalau nak mencontohkan satu-satu benda, Mawi la yg senang nak dibuat contoh. Boring…… jek).

Kita imbas balik masa kita kecik2, masih comel2 walaupun sebatang gigi pun xde, pernah tak ada orang mengumpat, sakit hati dengan kita…. masa kita umur setahun dua, memang la kita tak tau apa berlaku pada kita, tapi cuba kita tengok baby, lahir-lahir je semua org suka. Nak peluk, nak cium besar sikit nak timang2. Ya.. masa kita kecil aura kita memang penuh menyelubungi diri kita. Kita belum pandai nak berdendam, belum pandai nak mendengki, belum pandai nak naik angin. Bila besar lagi sikit, kita mula mengenal dunia, dari situlah aura kita sedikit demi sedikit terhakis akibat tindakan kita yang tidak mampu untuk mengawal emosi jika tidak disemai semula. (kalau gitu shueq, [
www.imotivasi.com ] kan best kita ni masuk kategori muka budak. Kira aura masih kuat lagi tau! He… he…. )

Pasal aura warna, saya tak geti sangat la nak sebut tapi saya memang setuju sangat2 kenyataan Dato’ tentang tiga aura yang dekat dgn kita.

Aura fizikal
Aura emosi
Aura spiritual

Kalau kita yakin dengan Allah dengan sebenar-benar yakin, aura tempelan pun dah tak perlu lagi. Aura tempelan? ye..biasakan kita tengok org jual produk berasaskan aura, memang tak dinafikan ada yg memberi kesan (he…aku pun pernah cuba dulu) tapi percayalah, sesuatu yg fitrah jika digantungkan pada sesuatu yg bersifat makhluk juga akan cepat hilang hasilnya atau ia mungkin memberi mudarat kembali pada kita,

Tertarik dengan panggilan telefon dari seorang pendengar yangmengutarakan masalahnya. Walaupun dia seorang peramah dan ramai kawan tetapi masih ramai juga orang yang dengki, tak suka. Jawapan Dato’ juga menarik perhatian saya. Orang yang banyak cakap, banyak juga syaitannya (ampun! Maaf ye org peramah). Peramah yang dimaksudkan ialah peramah yang cakapnya susah nak berhenti. Bila banyak cakap, banyak silapnya, banyak salahnya. Mungkin kita tak perasan terkecikkan hati orang lain, mungkin kita cakap ter’over’, sampai membuatkan orang lain tak selesa. Sebab itu kita ada pepatah ‘action must better than speak louder’ atau peringatan agama ‘diam itu lebih baik dari bercakap’. Kan betul tu…

Saya akui memang tiadalah aura sehebat tiga nama yang disebutkan Dato’ tapi suka nak share tentang doa sebagai tangga memanjatkan permohonan pada Allah. Amalkan doa secara istiqamah (apa-apa pun nak buat kerja yg bagus mmg kena istiqamah), bacalah apapun doa dalam kitab2 atau saya cadangkan masuk blog Ustaz Zahazan Mohamed
www.zahazanmohamed.blogspot.com (lebih kurang promote jugak lah ni) cari doa untuk ‘dipandang mulia dan berkarisma’. Tapi ada syarat! Berdoa mestilah seiring dengan amalan/perbuatan. Kalau duk berdoa tapi perangai sengaja dibuat ala2 waris jari hantu/setan pun tak guna jadilah waris ahli syurga…..

*Moga jadi peringatan buat ku dan pembaca…….

No comments:

Post a Comment