Monday, October 13, 2008

Pujuk diri maafkan orang lain

Motivasi pg di TV3 ni adalah siaran ulangan. Siapa motivatornya? DMFK yang saya hormati……

Salah satu tanda-tanda seseorang itu bersyukur ialah memaafkan orang. Allah ada berkata ‘barangsiapa yang bersyukur Allah akan tambah rezekinya’. Rezeki bukan semestinya duit! Ini yang membuat orang selalu tersilap pandang. Rezeki kita mungkin :
Ramai sahabat baik/kenalan dan dihormati
Dapat projek
Dapat ilmu lbh luas/tinggi
Mudah berurusan
Rezeki jodoh (ish! Terkena batang idung ku……)
dll

Anda pernah tak membaca tentang karektor manusia mengikut bulan kelahiran? Walaupun ia adalah kajian, tetapi ada benarnya terkena pada saya yang lahir bulan…September (hmm…birthday aku thn ni di bulan puasa, sama mcm bulan aku dilahirkan dulu, dengar cerita mak tengah buat persiapan raya..goreng kerepek pisang sbb tu suka sgt2 makan kerepek pisang). Ditambah lagi dengan sifat anak kedua yang kebiasaannya pendiam tetapi…. makan dalam o.. Tapi kini saya dah dewasa (belum tua), dah tau skit2 pasal ilmu penilaian personaliti, so saya cuba kawal, adjust balik kepada fitrah manusia berdasarkan sunnah. Saya berusaha untuk maafkan orang, maafkan orang, maafkan orang. Tidak berdendam. Kenapa saya kata berusaha? Sebab hidup kita ini memang tak lekang dari hasutan nafsu dan syaitan. Asbab dengan strategi dan perancangan syaitan inilah kita lihat kebinasaan yang berlaku disekeliling kita, Na’u zu billah..

DMFK kata rawat hati dengan amalkan ayat-ayat untuk melembutkan hati dari surah Toha ayat 1 – 5. Tidak dapat saya menyebut tafsirannya satu persatu-satu tetapi kesimpulannya adalah untuk menjinakkan hati kita supaya mempunyai rasa takut kepada Allah.

Saya tertarik dengan kata2 DMFK dalam rancangan sebelum ini. Nak tau tak, kenapa ramai orang perempuan dalam neraka? Orang perempuan/isteri atas asbab2 memilikki sifat rahim, sifat penyayang amat mudah memaafkan lelaki/suaminya. Tetapi orang lelaki/suami kadang-kadang terlupa nak maafkan orang perempuan/isterinya… ha tengok! Jadi saya nak menyeru disini wahai orang lelaki/suami maafkanlah/halalkanlah agar kami selamat dari azab api neraka.

Dalam mutiara kata diakhir siaran tersebut menyebut firman Allah yang bermaksud:

‘barangsiapa yang maaf-memaafkan (halal-menghalal) akan mendekatkan diri kepada Taqwa’

Surah Al Baqarah ayat 237


Mari kita saling memaafkan agar kasih sayang terbina, kasih sayang dari Allah Allah tercurah untuk kita.

No comments:

Post a Comment