Friday, September 26, 2008

Beberapa hari tak update blog terasa sungguh jauh ketinggalan bila saya membuat kunjungan ke blog-blog ........... byk sangat la.. payah nak sebut satu-satu. Sifu-sifu blogger pun ada bagi nasihat, klu kita nak berkomitmen dgn blog update lah setiap hari, walaupun hanya dengan beberapa baris. Bukan malas tapi sibuk le.. pun begitu saya tak menganggap blog ini bebanan... kalau tak buat apa kita menulis blog, betul tak?

Ok la, tulisan saya kali ni.. berkisar pasal ibubapa (suka nak menambah sambung cerita dari post blog bro Hamzah).

Hari Raya sinonim bagi kita dengan memohon ampun dan maaf dari ibu bapa. Bagi yg bukan jd tabiat memang semasa hari raya sajalah masanya utk bersalaman ibu bapa.. kesian pada golongan kelompok ni..

Setiap hari kita melakukan dosa pada mereka, maka setiap hari kita wajar bersalaman memohon ampun. Tapi kita manusia ni seringkali terlupa..kita hanya melihat org lain yg menjadi anak tanggang kerana, kederhakaan itu nyata didepan mata. Tapi sebenarnya kita banyak melakukan ketersinggungan yg tak terperasankan oleh diri kita sendiri.

Teringat drama TV3 yang ditayangkan pada Sabtu lepas (tak ingat tajuk pulak) mengisahkan seorang anak (lakonan Zamarul Hisham) yg membuang ibubapanya untuk menjaga status. Apabila terkeluar dari mulut ibunya sampai tidak mengaku dia sebagai anak, hidup si anak automatik menjadi merana hina hingga ke saat disemadikan. Dosa kepada ibu bapa, Allah bayar tunai di dunia juga berbanding dosa yg lain..

Perlukan kaedah bersalam, memohon maaf memerlukan teknik tersendiri untuk menguatkan sifat anak itu sebagai anak yang mulia kepada ibubapa? Bagaimana si anak hendak menerapkan roh anak dalam diri di depan ibu bapanya?o...h

Hari Raya datang lagi, bagi yang tak biasa, tiba2 boleh tersipu2 malu, bila suara dah terkeluar mula teriak tangis pun membingit...

Wahai saudara ku, mari kita sedarkan diri kita, dunia hanya pinjaman... kita hidup melalui ibu dan ayah, saat lahir hingga hela nafas yg kita hembus sekarang, berapa banyak peluh yang mereka keluarkan? boleh kah kita bayar walau diletak contoh satu titik peluh berharga sekupang (RM0.10), boleh kira??

Akhir zaman, banyak anak jadi tuan kepada ibubapanya, jangan hendaknya kita jadi begitu, bantulah ibubapa kita di dunia dan akhirat? Akhirat? mcmmn, kita belum jumpe kiamat pun..!!?? Ada caranya...berjumpalah dengan ustaz/ustazah..bertanyalah..

Mohon berkat hidup dari tangan ibubapa, minta tiupan doa dari mereka. Allah akan beri perhatian untuk sedia dikabulkan. Mintalah doa mereka selagi mereka masih ada didunia.. jangan sampai menyesal hingga kita sendiri meratap di tepi kubur memanggil2 nama yang sudah tidak akan membuka matanya buat selama-lamanya.

**Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan 'Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin' buat semua pengunjung blog 'cari rahsia'. Moga Allah berkati...

No comments:

Post a Comment