Friday, September 12, 2008

Lelaki Pilihan Siri 3

Diari Syeikh Abdul Kadir Jailani

Syeikh Abdul Kadir Jailani, bukan saja telah menyumbang ilmu melalui syarahan malah memberi makanan dan tempat tingal kepada anak2 muridnya di madrasah beliau pada tahun antara 528H hingga 561H (lebih kurang 3 tahun). Beliau juga membuat fatwa dan keputusan bagi pelbagai masalah tentang hukum dan syari'at islam. Oleh kerana terlalu bijaknya beliau dalam ilmu2 itu, maka tidak perlu lagi merujuk kitab atau berfikir2 lagi. Ramai bijak pandai pada zaman itu kagum dengan kepintarannya. Apabila beliau berpidato, maka beliau selalu menjawab yang beliau terlebih dulu mendapatkan keputusan dan petunjuk tuhan sebelum memberikan jawapan dengan menundukkan kepala sehingga kelihatan hebatnya atas rasa kehambaan.

Syeikh Abdul Kadir Jailani...beliau biasanya akan mengajar tiga hari dalam seminggu. Pada waktu pagi dan petang akan mengajar Tafsir, Hadis, Usul dll. Manakala selepas Zohor akan mengajar terjemahan Al-Qur an dan mencatat pendapatnya tentang soal2 hukum yang dikemukan kepadanya dari semua penjuru ilmu islam. Sebelum sembahyang Maghrib, sahabat beliau akan datang membawa roti dari gandum yang ditanam khas untuk beliau. Roti2 itu akan dipecahkan menjadi beberapa keping dan dibahagi2kan kepada fakir miskin dan selebihnya baru untuk dimakan sendiri.

Biasanya beliau berpuasa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa. Pada masa berbuka, khadamnya bernama Muzaffar akan melaung memanggil sesiapa yang hendak makan roti boleh datang makan dan kemudian boleh berehat dan bermalam disitu. Ketika solat Isya', beliau akan bersendirian di dalam bilik untuk soalat sunat dan bertafakut kepada Allah yang Maha Esa hingga larut malam. Olh kerana itu ada masanya beliau keliahatan gemuk dan ada masanya kelihatan kurus. Adakalanya beliau akan berdiri dan membaca Al-Qur an sehingga 2/3 malam berlalu kemudian sujud bertafakur. Ucapan Assalamualaikum dan jawapannya akan kedengaran sehingga waktu Subuh.

Mengikut kepercayaan sufi, setelah seseorang itu mencapat tahap maqam (peringkat) wali, dia tidak perlu lagi melakukan sembahyang2 sunat kerana hatinya telah tetap kekal dengan Allah tidak lekang2 lagi. Oleh itu Syeikh Abdul kadir Jailani tidak perlu lg sembahyang sunat hingga larut malam untuk diri sendiri, tetapi sembahyang beliau adalah untuk kebaikkan anak2 muridnya. Beliau selalu berkata 'tangan beliau adalah di atas anak2 muridnya'. Semua anak2 muridnya telah mencapai matlamat mereka di dunia dan akhirat. Atas kesufiannya itu, beliau pernah bertanya kepada penunggu pintu neraka, adakah sesiapa dari sahabatnya yang masuk ke neraka? Jawapannya - tidak ada.

..Alangkah, beruntungnya mereka itu. Selawat dan salam atas nabi junjungan kita dan hadiah doa para wali Allah..

No comments:

Post a Comment