Thursday, April 23, 2009

cantik wanita

Jumaat ini.....
Terasa lain juga kalau bercuti hari biasa begini. Rasa rindu juga dengan Pembudayaan Qur an di office baca Al-Qur an jemaah walaupun sekerat dua tiga orang ahli. Rindu nak bertazkirah ringkas. Idak le hebat sangat tapi kalau satu ayat bermaksud yg menyentuh jiwa dibuat secara istiqamah, kesannya adalah penawar untuk diri.

Pagi ini ke Perpustakaan Desa Labis, memulang dan meminjam buku. Pn. Suhana (pustakawan) memuji penampilan.. mmm... telahannya 'nak gi dating ke?' oh! no...... agaknya org berdating memang memerlukan penampilan khas ea... aku mmg begini le..

Pujian itu ku kembalikan pada Allah dan moga Allah mengurniakan anak yg cantik juga di dalam kandungannya.. amin

Semua orang perlu berpenampilan indah sesuai dengan tempatnya. Penampilan indah, cantik, tidak terletak pada jenama pakaian, suit aksesori digayakan, ketebalan dan colouful tepek make-up yang terhias diwajah namun dimana kita mula berhias dengan niat lillahi taala.

Dalam laman komuniti Salam Cyber yang saya lawati baru ini ada ahli yg menulis post tentang kecantikan wanita (tak ingat tajuknya), lalu sy memberi komen; cuba buat kaji selidik org di sekeliling kita, berapa org yg mengamalkan doa/niat ketika bercermin. Berapa org yg boleh terus melafaz, berapa orang yang tersipu2 malu (macam ingat2 lupa gitu), berapa org yg geram sbb rasa kebengangan.

Sedar atau tidak perkara yg dianggap kecil ini juga diberi perhatian kerana ia memberi kesan besar pada penghidupan. Jika dilihat pada persekitaran hari ini, tiada kesedaran lillahi taala selalu manusia terpesong. Dari kesilapan tidak disengaja, atau jahil menjadi tabiat yang buruk sukar ditinggal. Isu susuk, botox dan sebagainya, tidak akan berlaku jika manusia memahami hakikat kejadian manusia yang berasal dari air hina.

Satu masa sy pernah dikritik akan penampilan yg tidak terampil semasa menghadiri temuduga mendapatkan satu projek utk syarikat. waktu itu, sy tidaklah menyalahkan mereka dan tidak juga merendah diri sendiri serendah-rendahnya. Namun teguran orang lain yg menilai kita mesti diterima dengan memikirkan semula cara mengaplikasikan perubahan yg bersesuaian diri kita. Tidak semestinya kita terus membuat perubahan drastik menjadi sebaliknya dari yang tersedia ada. Berubahlah asalkan tidak melanggar batas agama.

Hai kaum wanita,
Mari kita pelihara diri kita utk menjadi manusia yg sesuai diberikan haknya kepada yang berhak sahaja.

No comments:

Post a Comment