Saturday, April 4, 2009

Jangan ke jalan hina

Tajuk akhbar Metro Ahad hari ini, cukup membuat saya mual tapi jauh di sudut hati.. hati terasa simpati dan kasihan kepada mangsa si suami yang disihir oleh si isteri menggunakan darah haid. Simpati juga kepada si isteri yang seolah2 buta iman. Masya Allah...!

Darah haid,
Ia dari wanita yang dilihat secara mata kasar adalah najis, hadas besar. Benar, ia sesuatu yang kotor hinggakan ada artikel yang saya pernah baca mengatakan jika darah itu jatuh ke tanah, tanah akan mati. Dari kisah zaman jahiliyyah pun, wanita yang didatangi darah ini akan dikuarantin. Tapi itu dahulu, suatu kaum yang tidak mendapat petunjuk dari Islam. Cuba fikirkan kembali kenapa Allah menjadikan wanita yang disempurnaan darah ini..

Lihatlah akal manusia yang bijak pandai jika menggunakannya pada jalan hina, maka hinalah kehidupannya.. wanita itu tidak hina tetapi siapa yang membawa dirinya kepada jalan hina, dialah yang menanggung.

Penggunaan tangkal, wafak dan lain2 lagi... apakah tujuannya jika tidak sebagai pelindung. bayangkan... jika dia tidak bersolat atau tidak cukup solatnya, puasa entah cukup entah tidak, qur an entah reti entah tidak, tiba-tiba menggunakan benda2 ini sebagai pendinding.... sapa lagi kalau tidak jin/syaitan yg dtg membantu. apalah ertinya jika Allah tidak memandang padanya, Oh! malang, malang....

Kita masih diberi ruang oleh Allah untuk menjadikan diri kita dihormati, dikasihi atau setidak-tidaknya menjadi masyarakat yang diterima baik.. Amalkanlah surah Yusuf dari ayat empat.

Buat pembaca budiman, awasilah sesiapa yg menjadi sahabat kita, nasihatilah mereka semampu mungkin jika ada yang terlupa bahawa Allah sahaja pelindung kita..

No comments:

Post a Comment