Sunday, April 5, 2009

Cinta????!!!

Cinta?????????!!


Setiap insan dilahirkan dengan sepasang mata, telinga, tangan, kaki namun pada hati hanya sekeping yang akan disesuaikan dengan pasangannya pada suatu masa yang ditakdirkan….

Cinta itu anugerah yang tidak ada subjek khusus di dalam dunia pendidikan. Ia wujud secara halus di hati manusia dari tuhan yang Esa. Cinta sebenarnya indah………… tanpa nilaian yang boleh diperhitungkan…… Cinta sebaik-baik penghubung dalam mencari nikmat persaudaraan. Jalinan cinta lebih suci berlandaskan hukum ketuhanan.

Namun cinta bakal menjadi punca kerosakan, kebinasaan bagi pencinta yang lari dari landasan-Nya.

Cinta dunia sangat lazim ditemui, malah tamak untuk dimilikki. Cinta ukhrawi…. Adoooi mana nak cari. Susah, payah, perit.. benarkah begitu?

Zaman ini cinta dunia banyak membawa petaka. Seluruh dunia mempamerkan kerosakkan cinta asbab keduniaannya seperti duit, harta, dendam, wanita, lelaki dan macam-macam lagi.

Dua kisah anbiya’ yang sgt melekat dlm hati saya adalah pengkisahan Nabi Sulaiman dan Balqis serta Nabi Yusuf dan Zulaikha selain Nabi junjungan Muhammad S.A.W. Balqis dan Zulaikha adalah wanita-wanita yang mendapat cinta bukan semudah melafaz kata I LOVE U. Mereka mendapat hidayah Allah selepas berlakunya peristiwa yang memberi keinsafan pada diri mereka. Cinta dunia mereka menjadi cinta abadi selepas mengenali siapa Pencipta melalui suami yang menjadi utusan Allah.

Zaman ini, ada yang harmonis tetapi kedengaran luahan yang tidak mencapai maksud cinta hakiki… kerana apa? Mungkin mereka juz’i-juz’i. Mengambil separuh-separuh. Benar mengimplimentasikan semua ciri kebahagiaan tetapi dalam bab syara’, fardhu ainnya banyak meninggalkan lubang-lubang kosong.

Suka saya memetik satu petua DMFK dari buku mini bertajuk ‘Petua Membentuk Cinta Abadi’; Petua 4: Cinta Abadi perlu berteraskan iman. Kukuhkan hubungan dengan Allah bagi mengeratkan hubungan dengan pasangan. Dirikan ibadah dengan sempurna.

Nah! Bila cinta Allah menjadi tempat pertama, kehilangan yang lain tidak menjadi soal besar. Zaman ini, cinta Allah diletak entah nombor yang keberapa, sebab itu ramai yang nak bunuh diri apabila kecewa, ada yang angau bagai nak gila hingga betul2 menjadi gila, masih ramai juga yang bermain dengan sihir, tak kurang juga yang menyalahkan tuhan..

Wahai saudaraku sekalian, sematkan dalam hati kita Tauhid Allah.
Awak tak kenal tuhan sebab itu tak datang cinta. Awak mahukan sesuatu yang zahir sahaja sebab itu yang batin tak terzahir….

Marilah kita kembali kepada cinta-Nya…………

1 comment: