Sunday, December 13, 2009

Sepi yang lama



Lama menyepikan diri, sejak seminggu dua lalu. Banyak perkara yg sedikit sebanyak menidakkan kesempatan untuk menulis blog.
Malam ini dengan semangat lagu Ar-Ruhul Jadid, tangan ni jadi ringan untuk memulakan post kali ini.


…Penuh dugaan jika komputer peribadi rosak, rasa dunia ni kosong… oh! Terlalu cintanya pada komputer kesayanganku… merajuk dia, buat aku pun jadi tak tentu haluan hua..hua… Percaya pada ketetapan Allah sesuatu ujian yg kita hadapi dgn sabar akan diganti dengan nikmat yang lebih baik kemudiannya…. komputer dan kembali sihat malah lebih menceriakan aku si pemunyanya….. love u pc

…Isnin lepas terlibat dengan program kemasyarakatan di kampung setelah sekian lamanya tidak diadakan majlis ilmu seumpamanya. Rasa jiwa ni dah kering gersang dah. Menjadi kelaziman aktiviti kampung: majlis tahlil, yassin, Qur an. Tapi, yang berbentuk begini kali terakhir masa majlis Maulidur Rasul entah tahun bila. ….akhirnya dengan izin Allah telah berlangsung diskusi ilmiah Program Pembinaan Insan dengan kerjasama KEMAS Labis. Penceramah program tersebut ialah Cik Fadzliza binti Hj. Mahat. Tahniah! Cik Fadzliza kerana berjaya memberi serapan penjiwaan melalui respond dan riak emosi yang ditunjukkan oleh peserta program, hinggakan saya secara tak sengaja memberi komen tentang ‘pitching’ di penghujung program tu (jadi juru acara, boleh le bersuara sikit…). Pengisian ceramah berkaitan ‘konsep bersyukur’. Menyentuh tentang kemakmuran yang kita nikmati dan institusi kekeluargaan.

….Menghadirkan diri dalam mesyuarat yang dimonopoli oleh orang-orang lebih berusia dan berpengalaman buat saya jadi kecil sekecil-kecilnya…. Entahkan dengar ke tidak suara ni… tak pelah, ikut je lah…. Op! setiausaha, jawatan kanan tu, orang bagi tumpuan juga. Ada juga ‘tempat’ aku di sini…


….Petang tadi, berusrah. Ya Allah! Rasa syukur yang amat. Menghadiri program majlis ilmu sebegini baru terasa sel otak bergerak. Kami mendengar, membaca dan bertukar-tukar pendapat. Ada yang salah untuk diperbetulkan, ada yang betul untuk diulas….asal kita bernama insan yang selalu terlupa (saya yang selalu ter……lupa), jadi program usrah ini membantu saya untuk mengingat kembali…terasa banyaknya amalan yang tertinggal, kerana banyaknya tabiat mengambil ringan… banyak juga perkara yang tersalah tafsir kerana tersalah sumber atau tidak cukup sumber.

Ok la itu sedikit cerita peribadi sepanjang menyepikan diri…untuk sekadar waktu ini.

No comments:

Post a Comment