Sunday, January 3, 2010

Ulat dan kaktus

Ulat dan pokok kaktus,
Banyak juga blog-blog dan penulis yang memperkisahkan tentangnya. Tahun 2009 (1430H), membuat saya tersentuh dengan kisah ini.. oh! Tuhan, terasa begitu lama untuk menunggu si rama-rama yang cantik dan bunga nan indah itu.. Tahun 2010, saya.. dan anda juga pasti menginginkan sesuatu yang bermakna melalui azam yang yang telah dilakarkan. Bagaimana dengan kesimpulan KPI bagi tahun 2009/1430H?

Menelusuri hari-hari bagi tahun Hijri 1431 dan Masihi 2010, pastinya mengharapkan yang lebih baik dari tahun-tahun berlalu. Kadang-kadang Allah menganugerahkan kita kejayaan, kebahagiaan melalui jalan yang perit. Disitulah menguji kesabaran dan keimanan kita. Apapun masa kan terus berjalan. Usah terlalu lama menoleh kebelakang hingga terlupa jalan dihadapan yang masih ada berduri, mungkin lebih tajam.


Semalam saya temui semula diari kehidupan 15 tahun lalu (lingkungan lepasan SPM). Masih ada ruang-ruang kosong pada helaian seterusnya, saya mengambil pen dan menulis ulasan perkembangan peribadi sekarang dan juga watak-watak dalam diari tersebut. Terasa begitu banyak perubahan dan pengalaman dilalui. Saya berhasrat untuk menyimpan buku ini baik-baik, ia akan ditulis semula 10 tahun kemudian. (insya Allah, jika diizinkan panjang umur) pada kehidupan yang mungkin lebih lagi banyak perbezaannya. He.. mungkin waktu itu telah berkongsi dengan seseorang.. wa Allahu a’lam.

* Illustrasi gambar bukan sekadar hiasan, ada maksud disebaliknya bagi anda yang suka menafsir..
yang tak suka menafsir, duduk diam2.

2 comments:

  1. mmg seronok baca diari lama. mengimbas kembali. sy juga punyai diari. ntah kat mana letaknya. kalau jumpa mesti best hehe.

    ReplyDelete
  2. Khairi,
    jika dulu diari sekadar tulisan mengisi ruang masa, rupanya tanpa disedari ia menjadi sebahagian dari motivasi diri untuk menghadapi hari depan.
    Saya berharap diari Khairi akan ditemui semula satu masa nanti.

    ReplyDelete