Thursday, November 20, 2008

Cerpen realiti Kasih untuk ibu...

Waktu kecil kita dijaga, diasuh dididik, dibelai oleh ibu..........bila besar kita menjadi manusia....
Membalas jasa ibu tidak semudah menghulur duit, tidak semudah memberi senyuman.........ada pendapat mengatakan tidak kan terbalas, sekalipun kita sanggup menggendong ibu mengelilingi kaabah untuk bertawaf........oh!

Semalam mak kurang sihat, aku termenung sekejap-sekejap. Lain betul air muka mak bila betul2 tak sihat, tak ceria... mak tak boleh nak senyum panjang macam selalu. Mak sakit perut..ye la orang tua di lingkungan 60-an macam-macam masalah kesihatan yang muncul...tapi aku yakin, mak akan sihat sekejap lagi..

Imbas semula
Malam tu aku duduk menonton tv, sedang mak duduk atas lantai dengan sebiji limau bali yang dah terkupas. Mak memang macam tu..pantang duduk depan tv, mulut mesti mengunyah, tak kiralah kacang, keropok, ubi, pendek kata apa yang ada didapur blh muat sepinggan atau se'tupperware' akan dihadap. Tak lupa air tak seteko, secawan... Aku berkira-kira dengan sisa kulit lapisan limau bali, huh! banyak mak makan limau tu...aku diam.

Malam tu kami tak makan malam bersama, aku makan nasi sorang didapur berlaukkan telur goreng bawang dan kicap, campur le petilan-petilan ekor ikan masin, ada sayur kangkung dan sambal pecal..mm malas la amik, siap makan rehat kejap dan tertidur, lena dengan seribu satu perancangan hari esok...

Sedar pagi, mak mengadu sakit perut dan muntah2, hah! aku tak pulak. Abah? ha rock! Aku buat sarapan pagi nasi goreng, harap mak makan sikit2. Ini agaknya kes limau bali, kangkung dan sambal pecal.. lepas muntah, perut kosong tak boleh makan, hmm apalagi masuk angin le tu..

Balik dari kerja,
Mak belum pulih, plan kena bawa mak gi klinik ni...
Tengah hari mak boleh makan sikit2, abah beli lauk kat luar, tapi sikit punya bengang abah beli lauk sambal udang dan kari ikan....heh! heh! abah ni...

Mak tak mau gi klinik, cuma minta aku urut. Malam tu aku urut mak, memang gaya tukang urut siap dengan melodi sendawa. he he....

Lepas mengurut, bergegas ke dapur, dalam fikiran aku terbayangkan bubur panas, sup panas,. Bahan pertama aku nampak dlm fikiran untuk buang angin ialah halia, (suka betul bau halia) hmm apalagi halia diris halus dan goreng sedikit gareng. hmmm sodap!

Siap menu aku hidang dalam dulang dan letak depan mak. hmm..lega, habis mak makan bubur !

Dan pagi ni.. mak masih muntah.. tapi ok sikit dari semalam. apa aku nak buat? Kesian mak, multivitamin dah abis, aku tak beli lagi. Ok, arini aku beli, janji! harap mak pulih semula macam biasa....Hari esok ada adik-beradik yang jauh akan balik, hmm..harap mak dah sihat sebelum mereka balik, kalau tak, aku fail!

Ya Allah! sembuhkan ibuku segera.....

1 comment:

  1. nak jadi anak yg solehah bukan senang..
    niat yang ikhlas dan pnh dgn pengharapan..
    tuhan maha mendengar..
    apa yang kita nak bukan selalu kita dapat..
    bila dah dpt yg terindah jagalah sebaik mgkn..
    saya sayang mak abah saya..:(

    ReplyDelete