Friday, November 7, 2008

Sikit cerita sesaja

Huh! agak penat jg. Beberapa minggu ni kepala otak asik pikir pasal ofis, pasal kerja, pasal syarikat. Ada penstrukturan semula, change site lagi. Lagi dengan kerja teknikal yang menggunakan tulang empat kerat. Nasib baik ada Shikin dan Eiji yg turut membantu. Terima kasih atas buah fikiran dan sumbangan tenaga u all. Terima kasih pada bos yg bagi kepercayaan, Allah saja yang membalas. Terima kasih juga buat insan2 yg membantu secara tak terperasan he..he..

Hidup ni jangan berhenti belajar walaupun bukan secara formal di dalam kelas dengan bimbingan orang bergelar guru, pensyarah. Ibu bapa kita, bos kita, kawan kita boleh menjadi guru. Saya menganggap ilmu itu dtg setiap masa andai kita boleh memilih yg baik atau 'tune' semula benda negatif jd positif. Benda baru yang kita temui memang banyak kesilapan yg akan kita lakukan, tapi usah takut dengan kegagalan. Kalau tak, takkan Dato' Shake boleh menyanyi lagu 'Anugerah dari kegagalan'. Cuma jangan jadi orang yang rugi dengan menyerah kalah sebelum bertarung.

Baru ni ada some person dtg memohon tempat utk praktikal, emmm teringat waktu kesusahan saya melalui proses akhir sblm praktikal. Sarat dengan persiapan final project. Masuk balik cerita pelajar tadi, saya bertanyakan beberapa soalan asas utk mengetahui sejauh mana skill yg dimilikki dan prospek persediaan untuk masuk ke bidang kerja. Saya senyum2 sendiri dengan jawapan yg diberi. Air mukanya ada riak gementar tetapi dia jujur dengan apa yg dimilikki. Bagus! yang penting masuk site nnti sanggup utk bersusah payah belajar melalui skop kerjanya nnti. Yang leceh ni klu org yg tak sanggup nak usaha, banyak alasan, tunjuk lagak. Boleh jalan la!

Jadi orang diatas, kadang kala bukan semua benda kita expert, bayak juga perkara yg kita pelajari dr org dibawah. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan, sbb itu klu berjawatan tinggi, duit byk, fofular, bijak pandai, jangan la naik tocang......kalau tuhan nak tunjuk manusia ini semua sama, alamat ada karang yg malu nak idup sanggup gali kubur sendiri.

ok la cukup ni dulu cerita sesaja....


No comments:

Post a Comment