Tuesday, November 4, 2008

Doa

Hidup ini kadangkala dilingkungi kekusutan, kesempitan, kebingungan........
Cuba untuk berfikir sendiri, mencari ilham dan strategi sendiri tetapi gagal.........gagal yang bukan bererti menyerah kalah, cuma belum berpeluang untuk menikmati kejayaan. Ini bermaksud kita kena berusaha lebih gigih untuk mencapai sasaran dan matlamat.

Menerima tanggung jawab dan amanah, sesetengah orang membuat rasa syukur kerana masih diberi kepercayaan. Namun pikulannya

Kita berdoa setiap hari, kadang-kadang doa itu diiringi dengan kekecewaan..maka mintalah bantuan orang di sekeliling kita, mak ayah, keluarga, rakan-rakan untuk mendoakan kita. Ada antara mereka yang makbul doanya....

Kita maafkan semua orang termasuklah musuh kita (musuh??!!). ye la terkadang kita tak perasan bahawa perbuatan kita membuat org tidak menyukai lantas menarik sifat benci, dan datanglah pula aura kebencian. Rendahkanlah hati kita untuk memaafkan.......... orang yang dibenci terkadang diberi satu kunci yang membuat kita kembali padanya begitulah sebaliknya.... Itu kuasa tuhan diberi pada insan yang terlintas menginginkan kebaikkan dalam hatinya.

Dari doa, doa, doa dan doa, segala yang membuku di hati, tanpa disedari ada satu nikmat yang dipanggil LOA semasa minda sedang sibuk mencari penyelesaian. Sukar digambarkan betapa hebatnya keupayaan kita setelah melepasi kesukaran yang dirasakan paling berat dilalui sebelumya.. dan kemudiannya kita dituntut untuk syukur.

Ya Allah, janganlah engkau persiakan aku........
Agak emosi pula post saya kali ini. Tak pelah, ia tulisan untuk mengingatkan diri dan pembaca tentang kuasa doa.

No comments:

Post a Comment