Friday, November 21, 2008

Sakit juga anugerah

Salam pertemuan,

Hari ni saya ingin menyentuh topik sakit, kerana beberapa hari ni rakan kerja ada mengadu rasa sakit..saya percaya ia kesan dari kerja2 menggunakan tulang empat kerat yang bukan menjadi kebiasaan..sama seperti saya dan orang lain juga...

Saya memikirkan dalam-dalam. Apa tujuan Allah mengurniakan kita 'sakit', sakit ringan atau sakit kritikal. Saya percaya semua manusia yang lahir telah ditentukan Allah dengan ketetapan masing-masing. Saya hampir pasti tiada manusia yang 'perfect' atas kehidupannya. Seperti dlm blog header saya...

Sebab itu kita diperdengarkan teori2 sifat manusia mengikut kelahiran, hari, bilangan adik-beradik dan macam2 lagi. Bagi yang memahami 'metafizik' mereka akan lebih mengetahui..

Saya amat tertarik dengan salah satu post dari http://mindataqwa.blogspot.com tentang terapi kesihatan. Setiap penyakit kita ada ubat yang boleh dicari dengan pelbagai alternatif. Kadang-kadang ubat yang kita perlukan bukanlah bentuk cairan, serbuk, pil2 atau kapsul. Tetapi mungkin juga manusia sendiri melalui pancainderanya.. dengar, lihat, bau, sentuh/rasa, hati....

Saya pernah terbaca satu post yang meletakkan ayatnya begini "Allah amat meyukai orang yang gagah". Renungilah secara psikologi anda.... bagi orangyang lemah, syaitan mudah masuk ke dalam badan untuk menguasai seluruh diri kita hingga ke pemikiran kita. Dalamilah konsep ESQ, bagi membenteng diri kita supaya tidak terlepas dari sempadan.

Kita manusia biasa, memang mudah lupa, terleka. Namun bila kita ini masih empunya diri untuk bernyawa kita mesti mampu untuk 'kembali'.. inilah peluang kita....

Ingin berkongsi satu teknik rawatan penyakit, klik disini dan tumpukan pada post 'ketawa adalah penawar penyakit'.. Yakinlah dengan Allah yang memberi kita sakit bukan untuk beban tetapi petanda kekuasaan Allah yang mampu memulihkan semula...

* Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali, Ya Allah! ampunkan dosa-dosaku dan dosa saudara-saudaraku..
* Emak dah pulih sikit, dah boleh ketawa..
* Antara tanda2 ibubapa ku sihat; berlangsungnya pertandingan debat tak kiralah isu apa.. aku; hakim yang tidak pernah mengeluarkan keputusan siapa pemenangnya..

1 comment:

  1. Salam Fasiha-Nasihat yang baik untuk kita semua. Sakit juga merupakan anugerah Allah-tapi selalu kita anggap sebagai bala dari allah semata-mata.

    ReplyDelete